Repozytorium Web Developera

Freelance

Rozmowa

Elevator speech

Krótka prezentacja (tzw. elevator speech) pozwala zrobić korzystne wrażenie na rozmówcach, ułatwia dalsze kontakty i zwiększa ich efektywność. Przygotuj krótką mowę oraz odpowiedzi na typowe pytania, dotyczące Twojej firmy i zakresu usług. Przećwicz prezentację przed spotkaniem, aby jej wygłoszenie przyszło Ci swobodnie i bez stresu. Nie powinna trwać dłużej niż 30 sekund.
Podręcznik freelancera (...), Helion

Pytania przed przystąpieniem do realizacji

  • Jaki jest zasadniczy cel projektu?
  • Do jakiej grupy zamierzają państwo dotrzeć za pośrednictwem tego projektu?
  • W jaki sposób ten projekt zostanie wykorzystany (ulotki, strona internetowa, billboard itp.?)
  • Ile czasu mam na realizację?
  • Jaki budżet planujecie państwo przeznaczyć na ten projekt?
  • Dlaczego zdecydowali się państwo na unowocześnienie lub całkowitą zmianę strony? Co najbardziej się państwu podoba w obecnej stronie a co nie?
  • Jakie strony internetowe Państwu podobają się?
  • Co Państwu podoba się na podesłanych przeze mnie stronach?
  • Czy mają Państwo ulubioną paletę barw, która powinna zostać wykorzystana na stronie? Jakie określenia powinny kojarzyć się z nową stroną?
  • Jak często planują Państwo aktualizować treść witryny? Czy w firmie jest osoba odpowiedzialna za jej aktualizację?

Siła perswazji podczas sprzedaży

  • Dostosuj prezentację do agendy spotkania. Opracuj prezentację w taki sposób, aby sami dostrzegli zalety propozycji.
  • Przedstaw korzyści kontrahentom. Czasami trzeba dokładnie opowiedzieć, jakie praktyczne korzyści przyniesie ich wdrożenie.
  • Spraw, aby przytakiwali. Przytakiwanie jest dobrym sygnałem i buduje pozytywny nastrój, np. poprzez powtórzenie ich słów własnymi słowami.
  • Bądź entuzjastyczny. Klienci chcą wiedzieć, że dbasz o ich projekt.
  • Naśladuj ich.
  • Rozbaw ich.
  • Bądź rozbrajająco szczery. Na przykład wówczas, gdy coś sprzedaję, często zdarza mi się otwarcie wyznać, że jestem tylko handlowcem, więc wszystko, co mówię, należy brać z odrobiną dystansu. Oczywiście klient zdaje sobie z tego sprawę nawet bez moich sugestii, ale powiedzenie tego wprost jest przejawem rzadko spotykanej otwartości w interesach.
  • Umiejętność przyznawania się do słabych stron.